Julekalenderindlæg

“At rejse med et sygt barn på Bali” af Pia Dorthe Linnemann Nielsen

En uheldig oplevelse med sygdom når man rejser med børn i Asien – Bali 2010. Efter nogle vidunderlige oplevelser i byen Ubud på Bali, som er kendt for sine mange smukke træfigurer og kæmpe marked, hvor du kan købe alt, samt mange sjove aber i Monkey Forest og rafting i en nærtliggende flod, gik turen […]

En uheldig oplevelse med sygdom når man rejser med børn i Asien – Bali 2010.

Efter nogle vidunderlige oplevelser i byen Ubud på Bali, som er kendt for sine mange smukke træfigurer og kæmpe marked, hvor du kan købe alt, samt mange sjove aber i Monkey Forest og rafting i en nærtliggende flod, gik turen til det smukke blå hav ved Lovina på nordsiden af øen Bali.

Vi ankom med Taxa fra Ubud og med en chauffør, der viste os de fantastiske must see steder på vej til Lovina. Det var en kæmpe oplevelse, da øen havde så meget smuk natur/kultur at byde på. Blomster i alle farver, bjerge, vulkaner, flotte rismarker, bryllupper, markeder, scootere overdynget med æggebakker med æg i og meget andet.

Hotellet, vi indlogerede os på, var det mest overdådige hotel, jeg nogensinde havde været på. Vi var alle meget spændte og glædte os meget til at opleve en morgen i delfinernes selskab. Vi stod tidligt, rigtig tidligt op, da man skulle ned og fange sin båd før solopgang.

Vi kom ned på den meget specielle strand med det sorte sand, ja sorte sand. Det var meget underligt at opleve sort sand, da vi nu var så vant til det dejlige, bløde, hvid/gule sand på stranden ved Løkken og Blokhus i Danmark.

Vi fik en helt vildt fantastisk oplevelse af de hundredevis af delfiner, der boltrede sig i havet, alt imens scenen var sat med de meget smalle både, man lige kunne møve sin ”brede” numse ned i, alt imens solen stod op ind over den meget smukke ø. Det var en fantastisk oplevelse.

Maja, vores datter, der på det tidspunkt var bare 7 år, havde det en smule dårligt. Vi troede faktisk, at hun måske var blevet en smule søsyg, men det viste sig desværre, at hun var ved at få halsbetændelse.

Maja fik det kun dårligere i løbet af formiddagen, og hun begyndte også at få feber.

I løbet af eftermiddagen og først på aftenen blev feberen kun højere. Hun spiste ingenting, og hun havde svært ved at drikke.
Maja lå bare og så film på min mands (Torben) iPhone, hvor vi heldigvis hjemmefra havde lagt noget ”Lillenørd” ind på.

I løbet af natten, tog feberen virkelig til. Vi tog Maja i koldt bad et par gange for at slå feberen ned. Næste morgen talte vi med en, der arbejdede på hotellet, som var rimelig god til engelsk. Han sørgede for at få tilkaldt en læge. Lægen kom meget hurtigt, men hun havde både svært ved at forstå og tale engelsk. Jeg var derfor meget skeptisk, da hun udskrev 3 recepter på medicin til Maja.
Var hun nu kompetent nok til at vide, hvad min lille pige fejlede?
Nøj, hvor jeg savnede vores trygge sundhedssystem hjemme i Danmark!

Efter et par dage på medicin fik Maja det meget bedre. Maven drillede dog stadig. På tredjedagen blev vi blev enige om at tage ned til en lille havneby på sydkysten af Bali.
Vel ankommet ville vi ud og finde noget aftensmad. Vi fandt også en lille, lidt grillbar-agtig restaurant. Maden viste sig at være uspiselig. Overhovedet ikke færdigstegt, nærmest rå. Så vi gik derfra sultne, men vi blev enige om at gå forbi en butik for at købe noget spiseligt med hjem.

Men lige da vi trådte ud på gaden, åbnede himlen op, og den værste regn, jeg nogensinde har oplevet, væltede ned. Vi gik i læ i den nærmeste butik og ventede, og ventede sammen med de lokale. Da vi endelig vågede os ud i gaderne, efter en 1/2 time i læ, var gaderne fuldstændigt oversvømmede. Vi gik i vand til knæene, da de ikke har noget kloaksystem der virker.
Maja var bange, da vi fra restauranten havde set rotter udenfor, og hun var træt, havde stadig dårlig mave, og hun havde virkelig behov for et toilet.

Torben var i løbet af denne periode også ved at få det dårligt. Han havde de samme symptomer som Maja, og vi havde alle tre på dette tidspunkt dårlig mave. Da vi endelig nåede tilbage til hotellet, troede vi, at alt blev godt –  men vandet i toilettet og håndvask/ bruser virkede ikke!!  Ingen toiletpapir!!

Sikke en nat vi fik med tre gange diarre, og intet der virkede 🙁

Næste morgen tog vi en taxa til Kuta, turisternes mekka på Bali. Her var der McDonalds og anden mad, som maven kender fra Danmark. Og i løbet af 2 dage på Kuta havde alle det godt igen.

Det var ikke sjovt at være så langt væk hjemmefra, når ens børn blev dårlige og havde brug for lægehjælp. Sundhedssystemet er bare noget andet i Asien.

Selvom vi havde nogle dage med sygdom, blev det dog den mest fantastiske ferie nogensinde. De mange oplevelser, med en så fascinerende kultur, var bare så fantastisk at kunne dele med sine børn.

Indlægget er skrevet af Pia Dorthe Linnemann Nielsen. Pia har blandt andet rejst i så spændende lande som Indonesien og Marokko. Og Pia og hende mand, Torben, er ikke blege for at tage deres to børn med ud for at opleve verden – de er til stor inspiration for andre, der også gerne vil rejse rundt i verden med deres familier.

Pia har været så god at skrive to indlæg til Rejsejulekalenderen i år, så du kan glæde dig til at læse hendes andet indlæg her på Rejsejulekalenderen senere i december.

Tekst er copyright Pia Dorthe Linnemann Nielsen.

Pia Dorthe Linnemann Nielsen

There are 3 comments

• […] Pia har været så god at skrive to indlæg til Rejsejulekalenderen i år, og hendes andet indlæg, fra d. 13. december, kan du læse her. […]

• Homepage siger:

… [Trackback]…

[…] Read More: julerejs.dk/at-rejse-med-et-sygt-barn-pa-bali-af-pia-dorthe-linnemann-nielsen/ […]…

• […] december At rejse med et sygt barn på Bali En uheldig oplevelse med sygdom når man rejser med børn i Asien – Bali […]