Julekalenderindlæg

“Højlande og gamle borge” af Katrine Ahle Warming Nielsen

En uge af sted med mor – en tradition vi har haft i mange år. Denne gang gik turen til Skotland, som jeg har haft et ønske om at se i mange år. De smukke bjerge, de store søer og alle de gamle højborge, som rummer krige gennem flere århundreder. På trods af Skotlands meget […]

På trods af Skotlands meget uforudsigelige vejr, oplevede vi meget få gange undervejs, at det regnede. Selv i juni måned kan man aldrig vide sig sikker, men jeg nåede da at finde klip klapperne frem en enkelt dag.

Vi har haft rigtig gode erfaringer med at booke vores rejser som forudbestilte rundrejser. Når man gerne vil se mere end ét sted i landet og har en mor, der ikke helt stoler på det der med at planlægge alting selv, så fungerer rejseselskaberne fantastisk. Jeg må indrømme, at vi har været på nogen ret så fantastiske ture rundt om i Europa og fået set ting, som jeg helt sikkert ikke selv kunne have fundet på.

Smukke landskaber og fantasifulde slotte
Vi fløj til Edinburgh, hvor vi mødtes med guiden og resten af rejseselskabet, og som altid var jeg yngste deltager på turen. Herfra tog vi turen direkte til Glasgow, hvor vi som første stop besøgte Glasgow Cathedral (også kaldet Sankt Mungo Cathedral), der særligt bliver brugt til koncerter, grundet den fantastiske akustik rummet giver. Ligeledes så vi også Glasgow Universitet, der har en ganske særlig og meget spektakulær låge, hvor navnene på de berømtheder, der har gået på universitet, står skrevet med guld. Dette sætter selvfølgelig et meget historisk perspektiv på stedet, og det er en sjov oplevelse for turister.

Det skal lige siges i forbifarten, at i Skotland kan de ikke lave mad – overhovedet! De går ikke op i det, og man skal ikke tage til højlandene for de kulinariske evner.

Til gengæld bliver man fodret med visuelle oplevelser i overflod. På turen kørte vi forbi Stirling Castle, det berømte slot, der ud over at ligge smukt og imponerede højt over sletten på en klippeknold, også har givet inspiration til eventyrlige slotte i fantasifulde film. Fra slottet var der udsigt over det flade landskab nedenfor slottet. De lodrette klippevægge giver et godt praj om, hvorfor Stirling Castle gennem tiderne har været en af de mest uindtagelige borge. På det stejleste sted er der næsten 80 meter ned. Byen nedenfor slottet er fyldt med snævre, krogede og stejle gader, hvor vi flere gange var nervøse for, hvorvidt vores bus kunne komme igennem.

Videre fra Stirling fortsatte vi gennem det smukke område Argyll med dets saltvandssøer og bjerge. Her fulgte vi den største af Skotlands ferskvandssøer, ”Loch Lomond”, et stykke af vejen – og sikke en udsigt. Undervejs morede vores guide sig med at dele sangen af samme navn ud, og så var der ellers fælles-grynt i bussen til tonerne fra de dårlige højtalere.

Som vi kørte mere og mere op i landskabet til de store bjerge, gjorde vi selvfølgelig også holdt undervejs for at nye de smukke omgivelser og få en fornemmelse af, hvorfor Skotland er så fantastisk.

Hogwarts Express
En af mine store øjeblikke på vores Skotlands-tur var at komme ud af køre med Harry Potter-toget. Altså det helt ægte tog, som man ser ovenfra, når det kører igennem landskabet på vej mod Hogwarts.
Scenerne er optaget i Skotland, og man kan som almindelig muggler (dvs. en person uden magiske kræfter) stige på toget i Fort William og køre den 130 km lange strækning med et tudse-gammelt damplokomotiv til endestationen Mallaig, som ligger på den vestlige kyst nær Hebriderne. Turen er flere gange udnævnt til en af verdens smukkeste, hvilket jeg i den grad også kan stå inde for! Jacobite Steam Train er det helt ægte navn, og en af højdepunkterne er at passere hen over den kendte viadukt med de 21 buer i Glenfinnan. Det var lige så man holdt vejret og ville ønske, man kunne se sig selv lidt udefra, da vi kørte hen over den verdensberømte strækning.

At køre igennem dette vilde og fantastiske landskab, med både enorme bjerge, dybe dale og smukke søer, indeholder alt det, jeg har tænkt omkring Skotland! Vi kom bl.a. forbi Skotlands højeste bjerg, Ben Nevis, der ligger i dalen Glen Nevis, og på dagen var omgivet af tåge. Andre steder kunne vi se sne på toppen af bjergene.

Ombord er der 5 kupéer, der er omdannet, så de ligner de ægte Harry Potter-kupéer. Naivt troede jeg, at hele toget var sådan, og skuffelsen var der da også en smule, da jeg så vores normale vogn, men vi sad ret tæt på ”de rigtige”, og min mor og jeg kunne smutte ind i en af vognene undervejs for at tage et billede i omgivelserne. Så var det næsten, som om at man var der.

Skotlands overdådighed
Et at de besøg, jeg efterfølgende har tænkt mest over, var besøget på Eilean Donan slot. Slottet er ikke ret stort (i forhold til dem vi ellers kom forbi), men ligger så smart placeret, at det er beskyttet på tre af sine sider af de tre søer, som mødes her. Man kan altså kun komme ud på slottet via en meget lang bro. På alle de borge og slotte, vi besøgte, er der folk udklædt i datidens tøj, som meget levende fortæller om tiden på stedet. Eilean Donan lå i ruiner i ca. 200 år, indtil en privatperson købte øen i 1911 og genoprettede slottet.
Skotland er i sandhed et land med en utrolig lang historie, og nærmest for hver en sten man vender, er der en ny krig at høre om.

Alle kender vel historien om Loch Ness-uhyret, der i flere århundreder er blevet spottet i søen Loch Ness. Ingen kan finde den, men alle leder efter den – os uden undtagelse. Og da vi en dag følger denne sø, tager jeg mig selv i at sidde og stirre stift ud på søen i håbet, om at det måske er mig, der opdager den. Vi tror vel alle sammen lidt på det, men sjovt at tage sig selv i at være mere interesseret i denne sø, end de andre smukke vi de sidste par dage er kørt forbi.

St. Andrews, som nok er mest kendte som golfby og indeholder den berømte bane ”Old Course”, hvor man skal booke flere måneder i forvejen, var for os et dejligt afbræk til de storslåede landskaber. Det er her på St. Andrews-universitetet at prins William og Kate Middleton mødtes.
I byen er der gamle middelaldergader, butikker og ruiner af Skotlands største gotiske katedral. Vejret var utrolig smukt, de timer vi var der, og vi nød at slentre rundt i gaderne, kigge på lidt butikker og spise to store, lækre burgere udenfor i solen på en af deres pubber.

Efter mange dages oplevelser og et stramt program besluttet min mor og jeg at droppe at følge med rejseselskabet rundt i rejsens sidste stop, Edinburgh. Vi har været på nok storbyferier til, at vi godt kan finde ud af tusse rundt og se det, vi gerne vil, samtidig med at vi øver os i vores yndlingsbeskæftigelse – shopping!

Vi krydsede The Royal Mile af listen, ledte med lys og lygte efter J.K. Rowling, som efter sigende stadig bor i byen, og fortsatte i butikker resten af tiden, inden vi skulle pakke kufferterne efter en fantastisk ferie.

Dagens indlæg er skrevet af Katrine, der har rejsebloggen “www.katrineahle.dk” – som slet og ret er en dagbog over de oplevelser, hun har haft rundt omkring i verden. Det er meget personlige beretninger og små anekdoter, som kommer til udtryk i fortællingerne. Turene har mest gået til Europa, hvor favoritdestinationen er Londons West End, men også USAs store gemarker har fundet vej ind i det rejselystne hjerte. Fremtiden byder på Thailand som næste stop, og drømmedestinationerne rækker både så langt som til Canada, Disneyworld i Californien og en lille smuttur til Berlin.

Tekst og billeder er copyright © Katrine Ahle Warming Nielsen.